Mielenterveys paranee hyvistunneilla


Moni nuori on uupunut koulupäivän jälkeen, vaikka päivät olisivatkin lyhyitä. Oppitunneilla pitää keskittyä koko ajan eikä koulupäivää vain yksinkertaisesti jaksa, kun välitunnitkin katsoo vain puhelinta. Tietenkin välitunneilla on muutakin tekemistä, mutta yleensä ulos ei haluta mennä, sisällä pöytäpingikset ovat varattuja ja puhelin on vaan niin koukuttava. Ongelmana on kuitenkin se, että monet nuoret ovat stressaantuneita koulusta eikä uuden oppiminen kiinnosta tai ole mukavaa.


Minun koulussani pidetään silloin tällöin hyvistunteja. Se tarkoittaa sitä, että teemme jotain hauskaa ohjattua toimintaa yhdessä tavallisten oppituntien sijasta. Yleensä tuntien aihe on mielenterveys. Teemme Kahoot-tietovisoja, tutustumme erilaisiin nettisivuihin, joista voi saada apua huoliin, ja keskustelemme kaikesta mielenterveyteen liittyvästä. Joskus teemme ihan vain jotain muuta hauskaa ryhmäytymistä. Olen itsekin huomannut, että hyvistunteja aina odottaa ja ne piristävät päivää.


Korona-aikana nuorten mielenterveys on heikentynyt ja jonot mielenterveyspalveluihin ovat pitkät. Joten nyt on kouluille hyvä aika oikeasti vaikuttaa ja olla vielä kiinnostuneempia nuorten hyvinvoinnista. Hyvistunnit eivät tietenkään korvaa terapian tarvetta tai muuta vastaavaa, mutta ne olisivat ennaltaehkäisevää toimintaa. 


Osa varmaan miettii, että eikö oppitunneissa jää jälkeen? Vaikka osa oppitunnin sisällöstä jäisi väliin, nuorten mielenterveydestä huolehtiminen pitäisi olla etusijalla. Mannerheimin lastensuojeluliiton mukaan 8. ja 9. luokan opiskelijoista ja lukiossa ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoista 15 prosentilla esiintyy koulu-uupumusta. Sen takia hyvistunnit ovat tärkeitä varsinkin yläkoulussa.


Hyvistunnit ovat hyvä keino ennaltaehkäistä nuorten koulu-uupumusta, pitää motivaatiota yllä, parantaa yhteishenkeä ja opettaa arkirytmejä sekä opiskelutapoja. Tiedän, että alkaisin itse viihtymään koulussa paremmin, jos hyvistunteja olisi useammin. Ratkaisuni on siis, että kaikkiin kouluihin pitäisi ottaa käyttöön säännölliset hyvistunnit, jotta nuorten hyvinvointi paranisi yleisesti. 


Lotta Panula, 8C


Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tulevaisuusviikolla tutkittiin tasa-arvoa, parempaa arkea ja ympäristön suojelua

Tulevaisuus ei vain tapahdu, se tehdään

Taide edistää terveyttä