Tulevaisuusviikolla tutkittiin tasa-arvoa, parempaa arkea ja ympäristön suojelua

Teksti ja kuvat: 7.lk somekurssi


Kaksi viikkoa sitten Ylästön koulussa vietettiin MOK-viikkoa. MOK on peruskoulussa vuosittain toteutettava monialainen oppimiskokonaisuus, jossa oppilaat harjoittelevat tutkivan oppimisen kautta mm. ryhmätyötaitoja, monialaista ongelmanratkaisua ja oman osaamisen laajaa soveltamista. Ylästön koulun projektiviikon aiheena oli tulevaisuustaidot. Viikon tuotoksia on ripustettu esille MOK-messuille 3.-4.3.2022

7.-luokan sosiaalisen median työpajakurssilaiset tutustuivat pienryhmissä 1. ja 8. luokan MOK-työskentelyyn ja kirjoittivat siitä lyhyitä kuvareportaaseja.


1D -luokan MOK -viikolla keksittiin vanhoille leluille uusia käyttötarkoituksia.

Kaikki vievät lelunsa luokan etuosaan, jonka jälkeen sieltä saa valita sen, minkä haluaa. 

Lelun käyttötarkoituksia voi piirtää ja kirjoittaa paperille, tai kehitellä päähänsä. 

Mielikuvituksella ei ollut tässä työssä rajaa, vaan voi keksiä ihan mitä tahansa mitä lelulla tullaan tekemään.

Helmi “Hemu” ja Peppi “Pepu” muuttavat nukeista koristeita.

“Nukesta saisi tehtyä kyllä myös robotin”, tokaisee Helmi.

Pepin mielestä koriste olisi parempi idea.


Miten viikko eroaa tavallisesta viikosta?

“Se eroaa sillä, että on MOK -viikko.”  

“MOK -viikolla voi tehdä yhdessä kavereiden kanssa juttuja.”


Nooa ja Aaro tykkäävät tehdä ryhmätöitä mieluummin, kuin yksilötöitä.

He aikovat suunnitella puhekuplapaperiin, mitä lelulla voisi tehdä tulevaisuudessa.


Mikä on hankalaa MOK -viikolla? 

“Ei mikään”

Mielikuvitus on tärkeä osa työtä.


Viivi, Heidi ja Alisa eivät ole vielä keksineet lelulle käyttötarkoitusta.  

Työn hankaluus on se, ettei aihetta ole rajattu.

Lelun voi muuttaa ihan miksi haluaa!



Kävimme haastattelemassa 1C luokan oppilaita ja seuraamassa heidän MOK-viikon työskentelyä. Meillä oli erilaisia kysymyksiä esitettävänä haastatelluille. Luokkaan tullessamme huomasimme, että luokassa työskentely oli kivaa.
Haastattelimme Miioa. Miio kertoi, että MOK-viikolla on ollut kivaa ja hän näytti olevan iloinen saadessaan työskennellä luokkakavereiden kanssa. Miion ryhmässä oli Niilo ja Adrean. Luokassa näytti olevan hyvä yhteishenki ja hommat näyttivät sujuvan hyvin. Molemmista kuvista näkee, että haastattelijoillakin on hauskaa, kun oppilailla on koko ajan touhu päällä.
Saimme haastatella koulumme vararehtoria Essi Melliniä. Rehtori kertoi että MOK-viikon idea oli saada oppilaita tekemään monialaisia oppimisprojekteja. Tarkoituksena oli myös saada oppilaita ryhmäytymään ja kasvattaa heidän ryhmätyö taitojaan. Tänä vuonna teemana oli tulevaisuus. Tulevaisuus aiheeseen pureuduttiin muunmuassa tulevaisuuden tutkija Otto Tähkäpään luennon avulla. Olemme myös käsitelleet kierrätystä ja siihen, miten se muovaa tulevaisuuttamme. Oppilailla oli myös mahdollisuus syventyä tulevaisuusaiheeseen usean tieteen ja taiteen alan näkökulmasta. Jokaisella luokka asteella saattoi olla erilainen lähestymistapa. Esimerkiksi kaikista nuorimmilla lähestymistapana toimi millainen tulevaisuuden koulu voisi olla. Opettajat ohjaavat myös oppilaita eri tavoin ikäluokasta riippuen.

MOK-viikolla tehdyt posterit käsittelivät tasa-arvoa, tulevaisuuden leluja, tulevaisuuden rakennuksia ja kierrätystä. 9 -luokkalaisilla tavoitteena oli tehdä tasa-arvosta, 5 -luokkalaisilla siitä miten kuluttajat voivat vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen, 1 -luokkalaisilla tulevaisuuden leluista ja viimeisessä eri luokka asteet olivat tehneet tulevaisuuden rakennuksista.


Yksi töistä, joka jäi mieleeni ja oli vaikuttava, oli 9c:n "koditon", koska se kertoo tasa-arvosta ja miten köyhiä kohdellaan yhteiskunnassa. 


Kävimme haastattelemassa 1D-luokkalaisia Viiviä, Heidiä ja Alisaa ja kysyimme heiltä kysymyksiä MOK-viikosta.



Me kysyimme ensin heiltä, että mikä on ollut parasta tällä MOK-viikolla. Kaikki yksimielisesti vastasivat, että tämän kerran tehtävä oli ollut kaikista paras siihen mennessä. Tehtävänä oli keksiä vanhalle lelulle uusi käyttötarkoitus ja jokainen sai tuoda jonkun vanhoista leluistaan kouluun. Koska osa ei muistanut tuoda omia lelujaan, he saivat lainata toisten leluja ja ne tuotiin eteen näytille.
Kysyimme myös, mitä uutta he olivat oppineet ja he kertoivat oppineensa tulevaisuudesta. He oppivat myös vanhojen lelujen uudelleen käyttömahdollisuuksista. Vanhaa lelua ei tarvitse heti heittää pois, vaan sille voi keksiä uuden käyttötarkoituksen. Työnteko oli heille mielekästä, koska siinä sai myös käyttää mielikuvitusta ideoidessaan, mitä lelu voisi tulevaisuudessa olla ja mihin sitä voisi käyttää. Työn sai toteuttaa pareissa, ryhmissä tai ihan vain yksin.

He kertoivat, että MOK-viikko on eronnut tavallisesta kouluviikosta siten, että he ovat työskennelleet enemmän, kuin normaalisti. He olivat kuitenkin innoissaan MOK-viikosta, koska se oli niin erilainen tavalliseen viikkoon verrattuna. Heidän ryhmänsä  yritti keksiä uutta käyttötarkoitusta vihreälle leppäkerttu-pehmolelulle ja ideoita alkoi tulla heti. Annoimme heidän jatkaa ideointiaan ja kiitimme haastattelusta.

Kaksi poikaa tekivät radioohjattavia autoja, jotka osaavat viedä roskia ja lajitella ne.



Pojat pitivät tämän tekemisestä ja se oli kuulemma "tosi kivaa"

. He suunnittelivat tämän projektin paperille piirtäen ja kirjottaen.





Haastattelimme kahta 8-luokkalaista, Lenniä ja Lottaa, jotka tekivät MOK-projektia tulevaisuuden talosta, joka liikkuu veden päällä.

He tekivät suunnitelman chromella ja lopullinen projekti tehtiin julisteelle. 

Oppilaat kirjoittavat käsin ja piirtävät julisteeseen tulevaisuuden talosta, miten se toimii ja mitä siellä olisi. Oppilaiden mielestä työn tekeminen on mielenkiintoista. 

-Mielestäni on hauskaa keksiä uusia asioita, koska ne voisivat oikeasti toteutua tulevaisuudessa, kertoi Lotta.



Mok viikolla käsittelimme tasa-arvoa seksuaalivähemmistöjen kannalta.

Mielestäni aihe oli tärkeä.

Keräsimme tietoa eri lähteistä ja viikko oli mielenkiintoinen.

Työskentely oli kivaa.


---

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tulevaisuus ei vain tapahdu, se tehdään

Taide edistää terveyttä